شيكر الك برقي - شيکر آزمايشگاهي

برای سفارش محصول با شماره های 55257475-55257474-021

لینک ورود به سایت جدید

شيکر الک يا دستگاه لرزاننده دستگاهي است جهت لرزش مداوم الک ها و در هنگام دانه بندي مصالح مختلف بکار ميرود...

انواع شيکر الک برقي شرکت سروآزما : 

  1. شيکر الک برقي مکانيکي با حرکت غربالي 
  2. شيکر الک برقي مغناطيسي 

تشريح دستگاه شيکر الک مکانيکي :

حرکت غربالي اين دستگاه توسط يک موتور الکتريکي که توسط تسمه به يک لنگ متصل شده است ايجاد مي گردد . مقدار اندازه خارج از مرکز بودن لنگ ، حرکت صفحه شيکر را تعيين ميکند . دوام و قدرت اين شيکر نسبت به شيکر هاي مغناطيسي و غيره بسيار بالاتر هستند . همچنين تحمل وزني آن ها در حدود 50 کيلوگرم مي باشد . اين نوع شيکر معمولا براي آزمايشگاه هاي مکانيک خاک که مصالح سنگيني استفاده مي کنند پيشنهاد مي شود . دستگاه داراي يک تايمر مي باشد تا در صورت نياز در زمان معين شده دستگاه بصورت اتوماتيک خاموش شود . اين دستگاه قابليت تشاندن 11 عدد الک فريم 8 اينچ و يا 8 عدد الک با فريم 12 اينچ را دارد .

تشريح دستگاه شيکر الک مغناطيسي :

اين  دستگاه همانند ديگر شيکرها جهت سرند مواد و مصالح بکار مي روند . سيستم کارکرد اين دستگاه توسط مگنت يا آهن ربا مي باشد . به گونه اي که با قطع و وصل شدن جريان داخل مگنت  صفحه اصلي داراي لرزشي مي شود . که با تنظيم سرعت تناوب جريان ، مقدار لرزشي کمتر ويا بيشتر مي گردد همچنين با کم و زياد کردن جريان مي توان مقدار کورسي لرزشي را تنظيم کرد .

مشخصات دستگاه شير الک مغناطيسي :

بدنه اين دستگاه از چدن ريخته گري بوده و گذشته از مقاومت و دوام آن زيبايي خاصي به دستگاه داده است . شيکر الک مغناطيسي شرکت سرو آزما با بهره گيري از مدار کنترل ميکروپروسسوري و فن آوري جديد الکترومگنت مي تواند يک انتخاب مناسب جهت انجام آزمايشات مختلف باشد .

بر روي منوي تنظيمات اين دستگاه شما مي توانيد قدرت لرزشي را از 1% تا 100% تغيير دهيد . همچنين زمان کلي کارگر و دستگاه و همچنين زمان وقفه بين هر لرزشي را مي توانيد در اين منو تغيير دهيد . يکي ديگر از مزاياي اين دستگاه صداي کم آن مي باشد . 

 

 

 

طريقه استفاده از دستگاه شيکر الک آزمايشگاهي 

بايد مجموعهٔ الک‌ها را بر روي هم قرار داد ، الک‌هاي با سوراخ بزرگتر در بالا و الک‌هاي ريزتر در پايين قرار مي‌گيرند. پس از آنکه الک‌ها را به ترتيب درشت به ريز روي هم و روي دستگاه لرزاننده قرار داديم ، تايمر زمان دستگاه شيکر الک را رو ي زمتن تعيين شده تنظيم مي کنيم و دکمه استارت را مي زنيم . در زير ريزترين الک بايد يک سيني قرار داد تا ريزترين دانه که از الک آخر عبور مي‌کنند در آن سيني يا زير الک ريخته شوند . همچنين براي جلوگيري از پاشيدن مواد به بيرون از درب الک نيز استفاده مي شود که در روي بالاترين الک قرار مي گيرد .

انواع حرکت شيکر الک برقي يا دستگاه لرزاننده :
عامل حرکت اصلي دستگاه شيکر الک از چند روش صورت ميگيرد.
شيکر يا سرند مصالح به روش پرتابي :

در روش پرتابي، روي الک‌ها يک حرکت رفت و برگشتي به سمت بالا و پايين صورت مي‌گيرد ، با اين کار در دانه‌هاي نمونهٔ روي الک آشفتگي ايجاد شده و دانه‌ها به سمت بالا پرتاب مي‌شوند و وقتي به سمت الک فرود مي‌آيند دانه‌هايي که ريزترند از سوراخ‌هاي الک عبور مي‌کنند و آن‌ها که درشت‌ترند بر روي آن باقي مي‌مانند و در حرکت بعدي الک دوباره به بالا پرتاب مي‌شوند . امروزه در لرزاننده‌هاي الک يک وسيلهٔ رانش الکترومغناطيسي کار گذاشته شده‌است که به يک سامانهٔ جرم و فنر وصل است ، اين سامانه نوسان‌هاي لازم را به الک وارد مي‌کند . دامنه و مدت لرزش الک به صورت رقمي انتخاب مي‌شود و به صورت پيوسته قابل کنترل است . به اين ترتيب نتيجهٔ آزمايش الک قابل بازتوليد و دقيق است .

اين روش با ايجاد حرکات در هر سه بعد و بازدهي جداسازي بالا ، رايج ترين روش براي انجام آزمايش الک بوده و با استفاده از آن مي‌توان طيف بزرگي از ذرات با اندازه تقريبي ۲۰ ميکرومتر تا ۴۰ ميلي متر را با کمترين زمان ممکن آناليز نمود . کار با دستگاه‌هايي که از اين روش استفاده مي‌کنند راحت بوده و نگهداري آن ها ساده است . اما از آن جايي که حين عبور ذرات از سوراخ‌هاي الک امکان گرفتگي آن ها و در نتيجه کوچکتر شدن سطح الک و کاهش بازدهي وجود دارد در بعضي موارد استفاده از اين روش داراي محدوديت‌هايي خواهد بود.

کاربردهاي اين روش در اندازه گيري توزيع اندازه ذرات مواد زيادي از جمله سنگ‌هاي معدني ، خاک ، دانه‌هاي نباتي ، ماسه ، مواد شيميايي ، زغال سنگ ، قهوه ، کودهاي شيميايي ، آرد ، پودرهاي فلزي ، پودرهاي شستشو ، کلينکر سيمان ، پلاستيک و غيره مي‌باشد .

شيکر يا سرند مصالح به روش افقي :

در الک کردن به صورت افقي لرزانندهٔ الک آن را در يک دايرهٔ افقي در صفحه جابجا مي‌کند . با اين کار در دانه‌هاي نمونهٔ روي الک آشفتگي ايجاد شده و ذرات تحت تاثير حرکتي چرخشي و بصورت افقي از سوراخ‌هاي الک عبور مي‌کنند . حرکت در جهت افقي باعث مي‌شود که دانه‌ها کمتر در سوراخ‌هاي الک گير کرده و شبکهٔ سوراخ‌هاي الک زود بسته نشوند . به دليل نوع حرکت در اين روش الک‌هاي مورد استفاده در آن نسبت به روش قبل داراي قطري بزرگتر بوده و در نتيجه مقدار نمونه بيشتري را مي‌توان مورد آناليز قرار داد . هر چه بتوان مقدار زيادتري از نمونه اوليه را مورد آناليز قرار داد بالطبع درصد خطا کاهش يافته و در نتيجه اندازه گيري توزيع اندازه ذرات نمونه با دقت بيشتري انجام مي‌گيرد .

الک کردن بصورت افقي بيشتر براي دانه‌هاي سوزني شکل ، صفحه‌اي ( پهن ) ، دراز يا رشته‌اي مورد استفاده قرار مي‌گيرد . از کاربردهاي اين روش مي‌توان به اندازه گيري توزيع ذرات موادي از جمله مصالح ساختماني ، کودهاي شيميايي ، دانه‌هاي نباتي آسياب شده و همچنين آسياب نشده و قطعات ريز چوبي اشاره نمود . شايان ذکر است که اين روش را مي‌توان با الک‌هاي با قطر کمتر نيز انجام داد اما در صورت کاهش قطر الک‌ها مي‌بايست براي رسيدن به همان بازدهي علاوه بر حرکت چرخشي الک‌ها ، متناوبا به آن ها در جهت عمودي نيز ضربه وارد کرد . کاربرد اين روش بيشتر در اندازه گيري توزيع اندازه ذرات موادي از جمله پودرهاي فلزي ، چاشني‌هاي غذايي ، ساينده‌ها ، کربن فعال شده ، الماس ، سيمان و غيره مي‌باشد . با اين روش مي‌توان ذراتي با اندازه تقريبي ۴۵ ميکرومتر تا ۶۳ ميلي متر را با زماني حتي کمتر از روش قبل آناليز نمود . کار با دستگاه‌هايي که از اين روش استفاده مي‌کنند راحت بوده و نگهداري آنها ساده است و به علت اين که کمتر سوراخ‌هاي الک‌هاي آن توسط ذرات مسدود مي‌گردند در نتيجه از تمام سطح الک جهت عبور ذرات استفاده شده و بازدهي آزمايش بيشتر خواهد شد .

شيکر يا سرند مصالح به روش AIR JET

اگر در نمونه اوليه ذرات ريز با اندازه تقريبي ۵۰ ميکرو متر و کوچکتر از آن به ميزان نسبتا زيادي وجود داشته باشند ، اين ذرات نمي‌توانند به آساني و با استفاده از نيروي وزن خود از سوراخ هاي الک عبور نمايند و از طرف ديگر به علت نيروي چسبندگي زيادشان به ذرات بزرگتر چسبيده و همراه با آن ها در الک‌هاي بالايي باقي مانده و در نتيجه موجب خطا در نتيجه آزمايش خواهند شد . در اين موارد جهت دستيابي به نتايج بهتر از روش Air-jet استفاده مي‌شود که در آن جرياني از هوا به منظور جدا کردن ذرات ريز از ذرات بزرگتر و حرکت دادن آن ها به الک‌هاي پايين دميده مي‌شود . جريان هواي خروجي از دستگاه نيز در نهايت وارد سيليکون و يا فيلتر مي‌شوند .

اساس کار بدين صورت است که ابتدا الک بر روي بدنه دستگاه سوار شده و سرپوش بر روي آن قرار مي‌گيرد . سپس توسط يک پمپ خلا در پايين الک‌ها و يا جريان پر فشار هوا در بالاي الک‌ها ، هوا از سمت بالا به پايين دستگاه جريان يافته و همين امر سبب الک شدن نمونه خواهد شد . بايد توجه داشت که استفاده از اين روش مستلزم عدم وجود هر گونه نشتي از سيستم است که در اينصورت مي‌بايست هنگام قرار دادن الک‌ها و سر پوش در دستگاه از واشرهاي آب بند کننده استفاده نمود. توزين اندازه ذرات در اين روش به دو صورت انجام مي‌گيرد . در روش اول جريان هواي خروجي از دستگاه از فيلتر عبور داده شده و در نتيجه اين کار ذرات عبوري از الک در فيلتر جمع آوري مي‌شوند . با وزن کردن اين ذرات مي‌توان به توزيع اندازه ذرات دست يافت . از طرفي مي‌توان پس از پايان آزمايش اجزا دستگاه را باز نموده و ذرات باقي مانده بر روي الک را وزن کرده و اندازه ذرات را اندازه گيري نمود . استفاده از روش اول نيازمند توقف آزمايش و باز نمودن دستگاه نخواهد بود ولي در عوض ممکن است پس از مدتي فيلتر مسدود شده و همين امر باعث کاهش راندمان دستگاه شود .

از کاربردهاي اين روش مي‌توان به اندازه گيري توزيع اندازه ذرات مواد دارويي ، مواد شيميايي ، مصالح ساختماني و ساير موادي که محتوي ذرات ريز با اندازه تقريبي ۱۰ ميکرومتر تا ۴ ميلي متر مي‌باشند اشاره نمود .

شيکر يا سرند مصالح به روش صوتي :

در اين روش علاوه بر الک کردن مکانيکي نمونه ، دانه‌ها توسط يک بلندگوي بزرگ در مجموعه‌اي از نوسان‌هاي هوا ( موج طولي ) با بسامد چند هزار هرتز قرار مي‌گيرند . اساس کار همانطور که در شکل مشاهده مي‌شود بدين صورت است که مجموعه الک‌ها در بالاي يک بلندگو که با بسامد چند کيلو هرتز در حال کار است قرار گرفته و ذرات توسط يک حرکت نوساني بالا به پايين از سوراخ‌هاي الک عبور مي‌نمايند . البته اين حرکت ذرات علاوه بر حرکتي است که توسط لرزاننده مکانيکي بصورت افقي به الک‌ها وارد شده است . در اين روش مي‌توان ذرات بسيار ريز تا اندازه ۵ ميکرومتر را بدون نياز به استفاده از جريان آب و بصورت خشک مورد ارزيابي قرار داده و از مشکلات بوجود آمده در روش تر دوري جست .

الک‌هاي صوتي نسبت به الک‌هاي معمولي که شبکه‌اي از سيم‌هاي فولادي اند ، بسيار تواناترند و مي‌توانند گَرده‌هاي بسيار ريز خشک تا اندازه ۵ ميکرومتر را نيز الک کنند . علاوه بر اين نقطه پاياني آزمايش در اين روش نسبت به روش هاي مکانيکي کمتر است . از کاربردهاي اين روش مي‌توان به اندازه گيري توزيع اندازه ذرات مواد دارويي ، مواد شيميايي ، مصالح ساختماني و ساير موادي که محتوي ذرات ريز با اندازه تقريبي ۲۰ ميکرومتر تا ۳/۶ ميلي متر مي‌باشند اشاره نمود .

شيکر يا سرند مصالح به روش تر (خيس)

در بيشتر موارد آزمايش الک بر روي نمونه خشک انجام مي‌شود اما گاهي در نمونه‌هايي ويژه حتما بايد اين آزمايش به صورت تَر صورت گيرد مانند نمونه‌اي شامل مواد معلق ، يا نمونه‌اي از مواد بسيار ريز به صورت گَرده‌اي ( دانه‌هاي کوچکتر از ۴۵ ميکرومتر ) که تمايل به‌هم چسبيدن داشته و در صورتي که به صورت خشک الک شوند باعث گرفتگي سوراخ‌هاي الک مي‌شوند و ادامهٔ کار را غير ممکن مي‌کنند. با وجود اينکه با استفاده از اين روش امکان آناليز ذرات تا اندازه ۲۰ ميکرومتر فراهم مي‌شود ولي لزوم فيلتراسيون جريان مايع خروجي و جدا کردن ذرات ريز و در نهايت خشک کردن و وزن کردن آن محدوديت‌هايي را براي استفاده از اين روش ايجاد کرده است .

الک‌ها ذرات ريز را با خود شسته و در نهايت سوسپانسيوني از ذرات و آب از زير پايين ترين الک از دستگاه خارج مي‌شود . پس از پايان آزمايش ذرات عبور نکرده از الک‌ها و هم چنين ذرات موجود در سيستم فيلتراسيون خشک شده و وزن گرديده و در نهايت توزيع اندازه ذرات در نمونه اندازه گيري مي‌شود .

در اين روش معمولاً از آب جهت خيس کردن نمونه استفاده مي‌شود اما مي‌توان از ساير مايعات نيز جهت اين کار استفاده نمود. زمان پايان آزمايش زمانيست که محلول خارج شده از سيني زيرين صاف و شفاف بوده و محتوي هيچ گونه ذراتي نباشد . اين زمان به دليل اين که لازم است ذرات روي هر الک ابتدا خشک شده و سپس وزن شده معمولا زياد بوده و بين ۱ تا ۲ ساعت طول مي‌کشد . به همين دليل استفاده از روش تر در آزمايش الک خيلي بيشتر از روش‌هاي خشک طول کشيده و همين امر از مهمترين معايب اين روش به حساب مي‌آيد .

از کاربردهاي اين روش مي‌توان به اندازه گيري توزيع اندازه ذرات زيادي از جمله سنگ‌هاي معدني، خاک،، ماسه، مواد شيميايي،، پودرهاي فلزي،، پودرهاي شستشو، کلينکر سيمان،، مصالح ساختماني و ساير موادي که محتوي ذرات ريز با اندازه تقريبي ۲۰ ميکرومتر تا ۱۲۵ ميلي متر مي‌باشند اشاره نمود. در واقع از روش تر مي‌توان براي تمام موادي که در آنها از روش اول جهت تعيين اندازه ذرات بهره گرفته شده است، استفاده نمود.

 

 



سایر مشخصات :

  • تايمردار
  • قابليت نصب 11 الک به قطر 8 اينج و 8 الک به قطر 12 اينچ
  • ارتعاش عالي و مناسب براي افزايش سرعت الک نمودن
  • تايمر يک ساعته
  • رنگ مقاوم الکترواستاتيک
  • داراي موتور تك فاز 1450 rpm
  • ابعاد : 1200×320×500mm
  • وزن: 40 kg
  • داراي ( گيره ) براي محکم نمودن الک ها