قالب نمونه گيري بتن

 

برای سفارش محصول با شماره های 55257475-55257474-021

لینک ورود به سایت جدید

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید

قالب نمونه برداري بتن کامپوزيتي به وزن 2.2 کيلوگرم :
 
جنس اين قالب از پلي آميد الياف دار مي باشد . شکل کلي قالب از دو تکه اصلي که هر کدام سه وجه مکعب را تشکيل ميدهد ، ساخته شده است . اين قالب ها از طريق 4 پيچ گوشواره اي با مهره هاي خروسکي بهم متصل ميگردد به گونه اي که نياز به باز کردن تمام مهره نيست. تنها با شل کردن مهره پيچ گوشواره اي چرخانده ميشود و قالب به سادگي در کمترين زمان باز و يا بسته ميشود . اين خود از مزاياي قالب مي باشد  
در لبه بالايي قالب فلز L شکلي تعبيه شده که نقش مهمي در استحکام قالب ايفا ميکند . اين کلاف فلزي که در لبه بالاي قالب تزريق شده علاوه بر دوام بيشتر قالب از انعطاف قالب در هنگام انبساط و انقباض نمونه بتن در داخل آن جلوگيري ميکند. اين مزيت در آخر سبب ميشود نمونه بتن سفت شده با ابعاد درست و دقيق آماده شکستن شود.
سطح داخلي اين قالبها صيقلي بوده و سطح بيروني ان به صورت مشبک مي باشد . اين شبکه بندي علاوه بر زيبايي قالب، از خميدگي و تغيير شکل قالب هنگام نمونه گيري و در نتيجه تغيير ابعاد نمونه جلوگيري مي کند .
مزاياي استفاده از قالب هاي نمونه برداري کامپوزيتي :
وزن سبک قالب هاي کامپوزيتي را نسبت به قالب هاي چدني مي توان نام برد . وزن کلي قالب همراه با پيچ هاي بسته شده حدودا 2 کيلوگرم مي باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قالب هاي نمونه برداري بتن مکعبي پلاستيکي


 

جنس اين قالب هاي از پلاستيک مي باشد . اين قالب ها با توجه به جنس شان بسيار سبک هستند که اين يکي از مزاياي مهم آنها به شمار مي رود . مزيت مهم ديگر اين قالب ها بهاي پايين آنها نسبت ديگر قالب هاي مرسوم است .
گذشته از مزيت هاي بالاي اين قالب ها ، از عمر و استحکام پايين تري نسبت به قالب هاي چدني و کامپوزيتي برخوردارند . اين نقطه ضعف مهم استفاده اين قالب ها را تنها براي کاربردهاي محدود مناسب مي کند . به طور کلي استفاده از قالب هاي پلاستيکي براي کاربراني که نياز به نمونه گيري متعدد دارند مناسب نيست .
قالب هاي پلاستيکي مکعبي از نظر نوع ساخت به دو نوع يک تکه و دو تکه تقسيم مي شوند .

الف - قالب نمونه برداري پلاستيکي طرح ترکيه اي به وزن 3 کيلوگرم :

اين قالب براي اولين بار در ايران توليد مي شود و از روي نمونه ترکيه اي طراحي گرديده است .

اين قالب از نظر دوام و استحکام بسيار بالا و نمونه سفت شده بتن در اين قالب با ابعاد بسيار مناسب خارج مي شود .

ب - قالب هاي پلاستيکي يک تکه به وزن 900 گرم :  

استفاده از قالب هاي پلاستيکي يک تکه براي مکان هايي مناسب است که امکان دسترسي به کمپرسور باد در کارگاه وجود داشته باشد چراکه در صورتي که در هنگام نمونه گيري از مواد روان کاري استفاده نگردد نمي توان نمونه را به راحتي از قالب جدا کرد . در قسمت تحتاني اين قالب ها حفره اي در نظرگرفته شده است تا پس از سفت شدن نمونه بتوان از طريق فشار هوايي که از حفره وارد مي شود نمونه را به راحتي از قالب جدا کرد .

ج - قالب پلاستيکي دو تکه به وزن 900 گرم : 

قالب هاي پلاستيکي مکعبي که به صورت دو تکه ساخته مي شوند از از دو قسمت کناره و يک کفي تشکيل شده اند . در اين قالب ها وجه هاي ال شکل قالب به وسيله چهار پيچ خروسکي به هم متصل مي شوند . اين نوع از قالب ها اين امکان را به کاربر مي دهند تا پس از سفت شدن نمونه از طريق باز کردن پيچ هاي قالب نمونه را به راحتي از قالب جدا کند .

قالب هاي نمونه برداري بتن چدني به وزن 8/5 کيلو گرم :

نحوه ساخت قالب نمونه برداري چدني

قالب هاي چدني ابتدا به صورت ريخته گيري قالب گيري مي شوند و از طريق انجام عمليات ماشينکاري و سوراخکاري ابعاد قالب ها به اندازه مناسب خواهد رسيد . بايد در هنگام خريد قالب هاي چدني حتما توجه داشت که سطح داخلي قالب کاملا ماشينکاري و صاف و بدون برجستگي باشد . و همچنين از نظر اندازه هر چهار ضلع دقيق باشد .

 

مزايا و معايب قالب نمونه برداري بتن چدني 

مزايا و معايب قالب هاي چدني تا حد زيادي در خلاف قالب هاي پلاستيک است . اين قالب ها بر خلاف قالب هاي پلاستيکي وزن زيادي دارند و بهاي آنها نيز به مراتب بيشتر يک قالب پلاستيکي است اما داراي يک مزيت بسيار مهم هستند . اين قالب ها از استحکام و عمر بسيار بالايي برخوردارند و براي کاربراني که قصد نمونه گيري هاي متعدد در طول زمان را دارند بسيار مناسب هستند . و همچنين قالب هاي نمنه برداري چدني در برابر مواد شيميايي بسيار مقاوم هستند .

دليل اصلي استفاده از قالب هاي چدني در ضعف بدنه قالب هاي پلاستيکي است . قالب هاي پلاستيکي در طول نمونه گيري به علت سنگيني بتن در هنگام نمونه برداري تا حدي در قسمت هاي مياني تغيير شکل خواهند داشت که اين تغيير شکل نمونه را تا حد کمي از حالت مکعب کامل خارج مي کند . با توجه به استحکام بسيار بالاي قالب هاي چدني در صورت نمونه گيري مناسب هرگز شاهد چنين مشکلي در اين قالب ها نخواهيد بود .
 

 

روشهاي استاندارد براي نمونه گيري از بتن

 
هدف از نمونه گيري بتن :
براي اندازه گيري مقاومت فشاري بتن، نمونه هايي از آن تهيه و تا عمر معين درآزمايشگاه نگهداري مي شود روند کسب مقاومت بتن تحت تأثير دو عامل است:
1- زمان              2- دما
مقاومت بتن با پيشرفت هيدراسيون سيمان افزايش مي يابد. روند هيدراسيون سيمان نيز با گذشت زمان همچنين افزايش دما زياد مي شود. در نتيجه مقاومت بتن را ميتوان به صورت تابعي از ترکيب دما- زمان بيان کرد و از آنجا که مقاومت بتن به هر دو عامل عمر و دما بستگي دارد، ميتوان گفت که مقاومت تابعي از (دما × فاصله زماني) است و حاصل اين انتگرال را بلوغ بتن مي نامند.
براي ثابت نگاه داشتن تأثير دما بر مقاومت بتن تمام نمونه ها را در دماي يکسان نگهداري مي کنند به اين منظوز از حوضچه بتن استفاده ميشود. حوضچه بتن يک وان بزرگ در ابعاد مختلف ميباشد که نمونه هاي بتن را بعد از سفت شدن درون آن ميگذارند. در محلهاي سرد براي جلوگيري از يخ زدن آب داخل وان از يک المنت يا گرمکن آب نيز استفاده ميشود...
مقاومت بتن معمولاً در عمر هاي 3 ، 7 ، 28 روزه تعيين مي شود. مبناي پذيرش بتن، آزمايش مقاومت در عمر 28 روزه و در دماي است مقاومت در عمر هاي ديگر(مثلاً 7 روزه) تنها براي به دست آوردن تخميني از مقاومت 28 روزه به کار مي رود و نمي تواند مبناي رد يا قبول بتن باشد. مقاومت 7 روزه تقريباً 7/0 تا 8/0 مقاومت 28 روزه است.
هيچ گونه اهميت عملي در انتخاب عمر 28 روزه وجود ندارد توجيه ساده اين موضوع در اين است که چون روند کسب مقاومت سيمان کند است، توصيف مقاومت بايد بر اساس بتني باشد که در آن بخش عمده اي از هيدراسيون سيمان اتفاق افتاده است. انتخاب به خصوص مضربي از هفته ها به احتمال قوي بر اين اساس مي باشد که آزمايش درجاريختن بتن در روزهاي کاري هفته واقع شود.
با وجود اين که بتن کمي مقاومت کششي دارد(حدود1/0 مقاومت فشاري) از مقاومت کششي در محاسبات صرف نظر مي شود در طراحي سازه هاي بتني از مقاومت مشخصه استفاده مي شود.
مقاومت مشخصه مقاومتي است که 95 درصد نمونه ها مقاومتي بالاتر از آن دارند و تنها 5 درصد از کليه نتايج آزمايش مي توانند در زير اين مقدار قرار گيرند.
نمونه ها را به دو شکل استوانه اي و مکعبي قالب مي کنند.آيين نامه ACI فقط نمونه استوانه اي را مي پذيرد. در انگلستان و آلمان نمونه مکعبي و در فرانسه نمونه استوانه اي راج دارد. در ايران هر دو نمونه ساخته مي شود ولي از نمونه استوانه اي بيشتر استفاده مي شود.
وسايل مورد نياز:
1-   جک بتن شکن  جهت شکستن نمونه بتني : جک فشاري داراي دو تکيه گاه فوقاني و تحتاني مي باشد که نمونه بتني ما بين اين دو مهار مي شود. تکيه گاه تختاني ثابت و فوقاني متحرک است. مقدار بار اعمال شده نيز توسط گيج مدرجي قابل تعيين است البته برخي از جکها از نوع ديجيتال هستند.
2-   قالبهاي استوانه اي جهت ساختن نمونه هاي بتني: نمونه هاي استاندارد به اندازه قطر 15 سانتي متر و ارتفاع 30 سانتي متر مي باشد در صورت استفاده از نمونه هاي استوانه اي ديگر، بايد از ضرايب تبديل جهت تصحيح استفاده کرد.
هدف از انجام آزمايش مقاومت فشاري بتن 
از آنجاييکه مقاومت فشاري يکي از خواص مهم بتن محسوب مي شود.اطلاع از اين پارامتر نقش مهمي در کنترل کيفيت بتن و اصلاح روشهاي تهيه آن دارد.
روش انجام آزمايش مقاومت فشاري بتن 
 آزمايش مقاومت فشاري در روش ASTM روي نمونه هاي استوانه اي 300×150ميلي متري(12×6اينچ) و در روش BSروي نمونه هاي مکعبي 150 ميلي متري(6اينچي) انجام مي شود، اگرچه با توجه به بزرگترين اندازه سنگ دانه ها ، استاندارد ها استفاده از نمونه هاي کوچکتر را نيز مجاز مي دانند طبق استاندارد ASTM نمونه هاي استوانه اي در قالب هاي با قابليت استفاده مجدد و يا قالب هاي يک بار مصرف ريخته مي شوند. قالب هاي نوع اول معمولاً فولاد ، چدن ، برنج و انواع پلاستيک ساخته مي شوند. درحالي که قالبهاي نوع دوم ممکن است از صفحات فلزي ، پلاستيک ، محصولات کاغذي ضد آب و يا ساير موادي که خواص فيزيکي خواسته شده نظير غير قابل نفوذ بودن و عدم جذب آب و عدم تغيير طول را تأمين مي کنند. ساخته مي شوند. به منظور جلوگيري از چسبيدگي بتن به جدار قالب، بايد جداره هاي داخلي قالب با يک لايه ي نازک روغن معدني آغشته گردد؛سپس بتن در چند لايه داخل قالب ريخته شود. تراکم بتن هاي با اسلامپ بالا در به لايه و با زدن 25 ضربه به هر لايه توسط يک ميله ي گرد به قطر 16 ميلي متر انجام مي شود. تراکم بتن هاي با اسلامپ پايين در دو لايه و با ويبره هاي داخلي و خارجي انجام مي شود.
سطح بالاي استوانه بتني که توسط ماله صاف مي گردد ، معمولاً جهت انجام آزمايش به اندازه ي کافي يکنواخت نيست و بايد اقدامات ديگري بر روي آن انجام گيرد. استاندارد، تغييرات تا 05/0 ميلي متر را در سطوح بالا و پايين مجاز مي داند. بدين منظور دو روش سايش و پوشش سطح ، براي ايجاد سطوح صاف به کار مي روند. روش اول روشي مناسب ولي گران است. در روش دوم که پوششي روي سطح گذاشته مي شود. سه نوع ماده قابل استفاده است: خمير سيمان سخت شده، که روي بتن تازه گذاشته مي شود ، مخروطي از گوگرد و مصالح دانه اي(نظير رس حرارت ديده)، و يا يک پوشش گچي با مقاومت بالا که روي بتن سخت شده به کار مي روند. پوشش بايد نازک و به ضخامت 5/1 تا3 ميلي متر و داراي مقاومتي نظير مقاومت بتن آزمايش شونده باشد. احتمالاً بهترين ماده، مخلوط گوگرد و رس مي باشد که براي بتن هايي تا مقاومت 100 مگاپاسکال مناسب است.به علت ايجاد گازهاي سمي لازم است اين عمل در زير اتاق هاي جذب دود آزمايشگاه صورت گيرد. علاوه بر صاف بودن سطوح دو سر استوانه، اين دو سطح نيز بايد عمود بر محور استوانه باشند. اين امر در واقع نشان دهنده ي موازي بودن سطوح دو سر استوانه نيز مي باشد.
شرايط نگهداري استوانه هاي استاندارد نيز بدين ترتيب است که در آزمايشگاه به منظور جلوگيري از کاهش رطوبت نمونه هاي قالب گيري شده ، آنها را در مدت زماني بيش از 20 ساعت و کمتر از 48 ساعت در دماي  درجه ي سانتي گراد نگهداري مي کنند. سپس نمونه هاي از قالب باز شده را تا زمان رسيدن به زمان آزمايش، در رطوبت کامل و يا در آب آهک اشباع نگهداري مي کنند. مقاومت فشاري نمونه ها در سن مشخص تحت سرعت بار گذاري معيني در دستگاه پرس تعيين مي شود که از تقسيم حداکثر نيروي ثبت شده بر سطح مقطع نمونه به دست مي آيد. در استاندارد انگلستان، نمونه هاي مکعبي در قالب  هاي فولادي و چدني در ابعاد مشخص شده ريخته مي شوند. استانداردBS ، پر کردن قالب را در لايه هايي با ضخامت تقريبي 5 سانتي متر توصيه مي کندو تراک هر لايه در مکعب هاي 15 سانتي متري با 35 ضربه و در مکعب هاي 10 سانتي متري با 25 ضرب توسط يک ميله ي فولادي با مقطع مربعي شکلي به ابعاد 25 ميلي متر ، صورت مي گيرد. روش هاي ارتعاشي ديگر نيز قابل استفاده است. بعد از پرداخت کردن سطح بالاي نمونه توسط ماله ، اگر در نظر است نمونه پس از 7 روز يا بيشتر شکسته شود. بايد در دماي  نگهداري شود و اگر زمان انجام آزمايش کمتر از 7 روز باشد نمونه بايد در دماي  نگهداري شود. ترجيح داده مي شود رطوبت نسبي کمتر از 90 درصد نباشد اما نگهداري نمونه در زير پوشش هاي مرطوب نيز مجاز شمرده شده است. نمونه هاي مکعبي بعد از 24 ساعت از قالب بيرون آورده شده و تا زمان انجام آزمايش در مخزن عمل آوري ، نگهداري مي شوند.
 
 
 


سایر مشخصات :