دستگاه کرگيري

برای سفارش محصول با شماره های 55257475-55257474-021

لینک ورود به سایت جدید

مشخصات فني دستگاه کرگيري بتن و آسفالت مدل 2100 وات

توانايي مغزه‌گيري از قطر 2 الي 6 اينچ
قدرت موتور : 2100 W
دو سرعته  900 و 450 rpm
داراي شير آب براي خنك كردن مته
سهولت در مغزه‌گيري و بدون لرزش
وزن کل :
 

مشخصات فني دستگاه کرگيري بتن و آسفالت مدل 2400 وات

توانايي مغزه‌گيري از قطر 2 الي 10 اينچ
قدرت موتور : 2400 W
دو سرعته  900 و 450 rpm
داراي شير آب براي خنك كردن مته
سهولت در مغزه‌گيري و بدون لرزش
وزن کل : 
 

مشخصات فني دستگاه کرگيري بتن و آسفالت مدل 2700 وات

توانايي مغزه‌گيري از قطر 2 الي 14 اينچ
قدرت موتور : 2100 W
دو سرعته  900 و 450 rpm
داراي شير آب براي خنك كردن مته
سهولت در مغزه‌گيري و بدون لرزش
وزن کل : 

تعريف دستگاه کرگيري

دستگاه کرگير يک ابزار قدرتمند جهت برش و مغزه گيري در مصالح از جنس هاي مختلفي از نظير بتن ، آسفالت ، سنگ ، آجر ، کاشي و ديگر مواد جامد مي باشد . اين دستگاه از اندازه هاي مختلفي از کوچک که مي توان آن را بسادگي توسط شخص حمل کرد و يا به بزرگي که آنرا با ماشين آلات مخصوص راهسازي حمل مي شود . دستگاه کرگير يا همان مغزه گير توسط اعمال نيرو هاي مختفي با توجه نوع کاربرد کار مي کند که شامل موتور هاي الکتريکي ، بنزيني و در بعضي موارد هيدروليکي مي باشد . دستگاه کرگيري با توجه به جنس مته ها و نيز جنس مصالح در حين کار اصطکاک و در نهايت گرماي قابل توجهي توليد مي کند که اين نيز بايد به روش هاي مختلفي مهار گردد . در صورت عدم مهار گرماي ناشي از اصطکاک الماس ها با مصالح طول عمر مته کم شده و به موتور محرک نيز فشار مي آيد . در موارد مثل کرگيري بتن معمولا از آب استفاده مي شود که ضمن خنک کاري مته از گرد و خاک توليد شده نيز جلوگيري مي کند .

کاربرد دستگاه کرگيري بتن

کرگير يا همان مغزه گير معمولا براي نمونه برداري و يا کاشت آرماتور ويا  بولت در بتن سفت شده مي باشد . عموما زماني از کرگيري استفاده مي شود که دستگاه نظارتي در قبول بتن کار شده در سازه با پيمانکار به مشکل خورده است . شايان ذکر است که در بعضي از کشورها جزو يکي از آزمايش هاي مرسوم و استاندارد براي دستگاه نظارتي مي باشد .

روش کار با دستگاه کرگيري

قبل از کار با دستگاه حتما دفترچه دستگاه را بخوانيد و به جزئيات آن توجه کنيد . اگر مسائل ايمني اين دستگاه جدي گرفته نشود ممکن است به عواقب خطرناکي منجر شود .

1- پين مته : چک کردن پين اتصال بين مته و دستگاه که بخوبي سر جايش نشسته باشد .

2- بدنه مته : بررسي بدنه فولادي مته که عاري از هرگونه ترک باشد . در صورت وجود ترک در هنگام خستگي ناشي از فشار ممکن است به يک شکست فاجعه بار ختم شود .

3-رنگ الماس ها : کنترل تغيير رنگ لبه الماس هاي مته که نشان مي دهد مته بسيار داغ کار کرده و مواد خنک کننده بقدر کافي مته را خنک نکرده است . گرم شدن بيش از حد مته هاي دستگاه کرگيري منجر به از دست دادن تنش هسته و يا افزايش احتمال نارسايي تيغه مي شود .

4- عرض الماس ها : چک کنيد که عرض الماس هاي  فولاد با هم برابر است تا جلوگيري از سايش اضافه گردد.

5- جهت فلش : جهت فلش مته را چک کنيد که با جهت چرخش شفت اصلي همگرا ( در يک جهت ) باشد . معمولا جهت چرخش دستگاه پاد ساعتگرد ( مخاف گردش عقربه هاي ساعت ) مي باشد .

6- سلامت الماسها : الماس ها يا لبه مته را بخوبي چک کنيد تا ترک يا شکستگي نداشته باشد . اگر در قسمت هاي مختلف شکستگي باشد و فشار کار به قسمت هاي ديگر وارد شد اين نيز منجر به خطراتي هم به دستگاه اصلي و هم اپراتور مي شود .

7-  مواد خنک کننده : عامل هاي خنک کننده مته را کنترل کنيد که ايا با جنس مصالحي که رد حال کار هستند سازگاري دارند يا نه ... که به مصالح يا تيغه صدمه نزند .

8-  سرعت مجاز : سرعت گردش موتور با توجه به نوع مته انتخاب شود که معمولا سرعت کاري مجاز بروي مته حک شده است . که در صورت بالاتر بودن سرعت مجاز ،به عملکرد ضعيف و عمر کم مته منجر مي شود .

بعد از اين اپراتور بايد نگدارنده هاي پايه را بخوبي کنترل کند که بخوبي دستگاه روي سطح مستقر شده است .

قبل از شروع کرگيري اپراتور بايد لباس محافظ و مناسب و همچنين تجهيزات ايمني مناسب مثل عينک و دستکش استفاده بکند .

براي تست جهت و درستي همه موارد اپراتور مي تواند قبل از برش يکبار مغزه گيري را در چوب تا ارتفاع کمي تست کند و بعد شروع به کار کند .

درانتهاي کار قبل از خاموش کردن موتور اول مته را از سوراخ زده شده بيرون بکشيد و بعد موتور را خاموش کنيد .

انتخاب بهترين مته کرگيري :

انتخاب  يک الماس مناسب جهت کرگيري يکي از مهمترين جنبه هاي انجام برش يا کرگيري مي باشد . به غير از جنبه هاي اساسي مثل اندازه قطر و عمق و ... جنس الماس و نوع آن در کيفيت برش رابطه مستقيم دارد .

انتخاب نوع الماس مته کرگيري مناسب با توجه به جنس مصالح :

به عنوان مثال در بعضي از بتن ها آرماتور بکار رفته و در برخي از آنها آرماتور نمي باشد . يا بعضي از بتن ها از سنگدانه هاي تشکيل شده و بعضي از سنگ هاي خرد شده و يا زمتن گيرش بتن از ديگري طولاني تر بوده و در نتيجه سختي بالاتري داشته است . براي خريد مته هاي کرگيري  بايد به طراحي الماس هاي مته ( با توجه به نوع کاربرد ) دقت کرد .

مهار گرد و غبار در حين کرگيري بتن :

در هنگام برش کاري يا مغزه گيري مصالح بتني ، سنگ ، آجر و ... توليد گرد و غبار مي گردد که حاوي مقدار زيادي کريستال سيليسي مي باشد  اين ذرات بسيار کوچک هستند و در نور معمولي با چشم ديده نمي شود . عوارض جسمي جدي مانند سرطان ريه يا سيليکوزيس از عوارض در معرض قرار گرفتن اين ماده مي باشد. روش هاي زير به کاهش و کنترل گرد و غبار ناشي از کرگيري کمک مي کند .

1-  برشکاري يا کرگيري با استفاده از آب ( روش مرطوب )

2- استفاده از مته هاي الماس دار به جاي مته هاي سخت کاري شده . چون کار با مته هاي الماس دار با سرعت کمتر و قدرت بيشتر انجام مي شود .

3- از دستگاههاي داراي سيستم اگزوز يا همان تهويه استفاده گردد .

4- در هنگام کار علاوه بر پوشش شخصي اپراتور از ماسک هاي استاندارد استفاده کند .